Summer of Love – campagne is gestart!
De coronamaatregelen zijn dit weekend versoepeld: de horeca is verder opengegaan en het nachtleven is losgebarsten. Om jongeren op weg te helpen naar een leuke, sexy en veilige zomer lanceert Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, samen met Soa Aids Nederland en de GGD’en, speciale online voorlichting via summeroflove.sense.info.
Op een positieve manier geeft de campagne handvatten aan jongeren voor een fijne én veilige zomer. Maar niet alleen voor jongeren is er een nieuwe fase aangebroken. Ook voor gemeenten is dit hét moment om extra in te zetten op een veilige openbare ruimte voor voor vrouwen en meisjes. Op 29 juni organiseert Regioplan daarom een werksessie over de heropening van de horeca. Tijdens de sessie zullen experts op het gebied van horeca, veiligheid en seksualiteit hun belangrijkste tips voor gemeentes meegeven
Hier is het oké!
Voor horeca, festivals en studentenverenigingen komt Rutgers deze zomer ook met de toolkit: Hier is het oké. Deze toolkit helpt bij het opstellen van beleid en het nemen van maatregelen waarmee zij ongewenst seksueel gedrag zoveel mogelijk kunnen voorkomen. Hier is het oké bestaat uit een uitgebreide checklist, een instructiekaart voor achter de bar en op verenigingen. Ook bevat de toolkit instructievideo’s waarmee horecapersoneel en mentoren van nieuwe studenten ongewenst seksueel gedrag kunnen herkennen en weten hoe te handelen als het toch plaatsvindt. Hier is het oké is een aanvulling op de publiekscampagne Ben je oké?, die ongewenst seksueel gedrag tijdens uitgaan al langer bespreekbaar maakt.
Campagnebeeld: GARY (Gerdien van Halteren).
Deel via: