Spring naar content

Campagne straatintimidatie gemeente Tilburg: ‘Een veilige stad maak je met iedereen’

Door gebruik te maken van lokale ambassadeurs en te focussen op het activeren van omstanders als sociaal vangnet, wil de gemeente Tilburg straatintimidatie aanpakken. We spraken Jenny Janssens, beleidsmedewerker Inclusie en Lisa van Boekel, stagiair Straatintimidatie Onderzoek bij de gemeente Tilburg. ‘Met deze campagne willen we uitdragen wat de sociale norm is. We focussen hierbij op wat je juist wél moet doen.’

Eerder waren de campagnes van de gemeente Tilburg meer gericht op bewustwording van straatintimidatie als geheel. ‘Bij deze campagne willen we meer de focus leggen op wat jij als omstander kunt betekenen zonder te veel verantwoordelijkheid bij het slachtoffer te leggen’, vertelt Janssens.

Inzetten ambassadeurs

Voor deze campagne heeft de gemeente gekozen om lokale ambassadeurs in te zetten. ‘We hebben gekozen voor vier verschillende personen die actief zijn in verschillende doelgroepen: een journalist, een jongerenwerker, de nachtburgemeester en een educator van Fairspace die de queer community in Tilburg representeert.’ Het inzetten van de ambassadeurs heeft volgens Janssens een olievlekwerking. ‘Doordat zij deze campagne weer delen in hun netwerk komt de boodschap bij meer verschillende groepen mensen terecht.’ Deze publiekscampagne draagt een eenduidige sociale norm uit, dit werkt bij het voorkomen van ongewenst gedrag.

Ingrijpen hoeft niet moeilijk te zijn

De reacties op de campagne waren wisselend. ‘Er waren mensen die reageerden dat ze het goed vinden dat er aandacht wordt besteed aan dit onderwerp, maar er waren ook minder goede reacties, omdat het ook wel een beetje een schurende campagne is.’ Sommige mensen vinden ook dat de verantwoordelijkheid niet bij de omstanders ligt, maar bij een handhaver of een boa. ‘Wij willen laten zien dat je ook op een laagdrempelige manier kan ingrijpen.’ Ze hebben in de campagne de 5D interventiemethode gebruikt die handvatten biedt voor omstanders. Deze methode wordt ook door Fairspace gebruikt in de omstandertrainingen (zie: Stand Up tegen straatintimidatie en (seksueel) grensoverschrijdend gedrag | KIS). Het is aan te raden om bij de aanpak van straatintimidatie en grensoverschrijdend gedrag gebruik te maken van onderbouwde trainingen en interventies, waarvan bekend is dat ze werken (zie ook de Handreiking Do’s en don’ts bij de aanpak van straatintimidatie en seksueel grensoverschrijdend gedrag in het uitgaansleven).

Een groeiend draagvlak

Volgens Janssens moet er binnen de gemeente draagvlak zijn om dit type campagne op te zetten. ‘Het moet niet een soort van lege huls zijn, maar het moet vanuit een oprechte motivatie komen. Wij weten in de gemeente Tilburg van voorgaande jaren en de aanpak straatintimidatie dat er echt wel partijen zijn die zich willen inzetten.’ In Tilburg zien ze het draagvlak groeien. ‘Hier en daar zie je de campagne Ben je Oké? of hangen er huisregels in horecagelegenheden.’

Structurele aandacht

‘Nu het probleem echt op de kaart, staat kunnen we verder gaan inzetten op omstanders en wat je zelf echt kunt gaan betekenen. De media hebben ook zeker geholpen met het laten zien hoe urgent dit probleem is.’ Daarnaast geeft de gemeente Tilburg structureel aandacht aan dit onderwerp door het actieplan Straatintimidatie 2023 -2026. Ook focussen ze op verschillende momenten op het thema straatintimidatie, bijvoorbeeld tijdens Internationale Vrouwendag, de studenten introductieweek en Orange The World. De gemeente Tilburg pakt dit goed aan door op meerdere momenten aandacht te geven aan dit onderwerp. Om echt het verschil te maken moet er structureel aandacht zijn.

Deel via:

Voor meer informatie of vragen over dit onderwerp kun je contact opnemen.